Dnia 21 maja 2024 roku w ramach realizacji założeń projektu ekologicznego „Bądź EKO- kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów V” uczniowie klasy II TG/H, pod opieką nauczyciela biologii pani Katarzyny Żołądź, wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Jastrzębi i Ciężkowic. Cel wyjazdu dotyczył poznania różnorodności i bogactwa naturalnego PT, zwłaszcza objętych Programem Natura 2000. Podczas pobytu w Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Jastrzębi, uczniowie pod przewodnictwem pracownika parków uczestniczyli w prelekcji, dotyczącej biologii życia oraz sposobów zdobywania pokarmu ptaków występujących w obrębie pogórzy. W Małopolskim Centrum Edukacji ekologicznej w Ciężkowicach młodzież z naszej szkoły miała okazje zobaczyć i poznać stałą ekspozycję o tematyce przyrodniczej. Podczas spaceru w koronach drzew, zapoznani zostali z informacjami dotyczącymi rozpoznawania gatunków drzew występujących na tym obszarze. Na koniec naszej wyprawy odwiedziliśmy również atrakcję turystyczną w Ciężkowicach, jaką jest Park Zdrojowy- miejsce wypoczynku i rekreacji dla przybywających tam turystów.
Wyprawa edukacyjna miała nie tylko aspekt poznawczy, ale jej celem nadrzędnym było kształtowanie u młodych ludzi kultury ekologicznej, w sensie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne- florę i faunę. W przyszłości powinno to zapewnić ciągłość istnienia gatunków i stabilność ekosystemów, która w czasach obecnych jest dość mocno naruszona. Przyszłość przyrody i jej kondycja zależy bowiem w dużej mierze od następnych pokoleń- stąd edukacja ekologiczna prowadzona na tym etapie kształcenia w naszej szkole jest elementem bardzo istotnym i cennym.
W dniach od 13 do 17 maja uczniowie naszej szkoły odbyli niezwykłą wycieczkę, w trakcie której odwiedzili: Niemcy, Szwecję i Danię oraz zwiedzili Szczecin. Wyprawa rozpoczęła się poniedziałkowym wieczorem od całonocnej podróży pociągiem. Ponieważ humory wszystkim dopisywały, więc trudy podróżowania nie okazały się zbyt uciążliwe. Zarówno przejazd pociągiem jak i autokarem ze Szczecina do Berlina minął bardzo szybko. Berlin przywitał uczestników wycieczki upalną, słoneczną pogodą. Nasi uczniowie poznali burzliwą historię miasta i w trakcie spaceru po centrum niemieckiej stolicy, zwiedzili zabytkowe budowle takie jak: Bramę Brandemburską, Reichstag, czyli niemiecki parlament oraz wieżę telewizyjną, Berliner Dom i Potsdamer Platz. Słodkim dopełnieniem spotkania z Berlinem okazało się odwiedzenie firmowego sklepu słynnej czekolady Ritter Sport. Powrót do Polski odbył się późnym wieczorem i dopiero o 21.30 nastąpiło zaokrętowanie na prom "Skania", płynący do Szwecji. Dla wielu był to nie tylko pierwszy kontakt z morzem, ale także pierwsza noc spędzona na statku i nocleg w kajutach okrętowych. Jednak na tym nie kończyły się atrakcje tego dnia. Uczniowie mogli usłyszeć ciekawe informacje o życiu na promie i obowiązkach czekających tych, którzy chcieliby spróbować marynarskiego życia. Było to szczególnie interesujące dla uczniów Technikum Gastronomicznego, ponieważ dzięki współpracy naszej szkoły z firmą Star-Line, zainteresowani uczniowie, a także absolwenci, mogą odbyć praktyki i staże na promach pływających do Szwecji. Kolejny dzień zaowocował nowymi przeżyciami. Po śniadaniu zjedzonym na promie, wycieczka wyruszyła autokarem z Ystad na spotkanie ze Skandynawią. Przejazd ze Szwecji do Danii odbył się najdłuższym mostem w Europie, robiącym niesamowite wrażenie nie tylko ze względu na imponującą długość, ale również, oblewające go morze. Kolejną wycieczkową atrakcją stała się Błękitna Planeta, czyli największe w północnej Europie oceanarium. Zachwyciło ono także tych, którzy sądzili, że podwodny świat ich nie interesuje. Kompleks składa się bowiem z 53 olbrzymich akwariów, otaczających zwiedzających z wszystkich stron i zaaranżowanych w niezwykle interesujący sposób. W tym wodnym świecie można podziwiać 20 tysięcy zwierząt morskich, w tym aż 450 gatunków ryb. Dopełnieniem tego etapu podróży stał się spacer brzegiem morza. Popołudnie podróżnicy spędzili w Kopenhadze, zwiedzając: Pałac Amalienborg, zamek Christiansborg, dzielnicę portową Nyhavn oraz oglądając pomniki: Jana Chrystiana Andersena i Małej Syrenki. Wyprawa do Danii zakończyła się godzinnym rejsem po kanałach Kopenhagi, pozwalającym zobaczyć miasto z innej perspektywy. Po powrocie do Szwecji nasi turyści odbyli jeszcze spacer po Ystad, podczas którego przewodnik pokazał im najważniejsze zabytki miasta. Do Polski powrócili promem "Polonia" i zakończyli swoją podróż kilkugodzinnym zwiedzaniem Szczecina, po którym już tylko pozostał w programie nocny powrót do Tarnowa i Żabna. W związku z tym, że szczęśliwi czasu nie liczą, niektórzy ze zdziwieniem odkryli, że był to już piątek:) Bez wątpienia ta szkolna wycieczka stanowiła wielkie wyzwanie organizacyjne, z którym świetnie poradziła sobie pani Ula Powroźnik - na co dzień doradca zawodowy w naszej szkole, a w podróży kierownik wyprawy. Wspierały ją nauczycielki: Katarzyna Potempa, Katarzyna Dobrowolska i Danuta Lizak-Prażuch. Wszyscy uczestnicy wycieczki, zarówno nauczyciele jak i uczniowie, zgodnie stwierdzili, że była to wspaniała wyprawa, obfitująca w tak wiele atrakcji, że chętnie wybraliby się w kolejną taką podróż.
Czytaj więcejUczniowie klasy 3TGHI wzięli udział w lekcji online pn. "DOPAMINA – jak budować dobre relacjach rówieśnicze, a stawiać granice w tych toksycznych?" prowadzonej przez Zuzannę Elbert-Stelmach- specjalistkę ds. edukacji z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Podczas zajęć osoby uczestniczące miały okazję przyjrzeć się swoim relacjom, nauczyły się identyfikować i nazywać zachowania określone przez czerwone i zielone flagi (pozytywne/negatywne, toksyczne/zdrowe) poznały typy reakcji na negatywne zachowania, miały okazję poćwiczyć w jaki sposób stawiać granice w relacjach, oraz odkryły czym są dla nich dobre relacje.
Poruszony temat jest niezwykle ważny, gdyż relacje, przynależność, bycie blisko z innymi, bycie ważnym dla innych to naturalne ludzkie potrzeby. Jesteśmy istotami społecznymi – potrzebujemy ludzi i potrzebujemy relacji. Bez regularnych bezpośrednich interakcji z ludźmi prawdopodobnie będziemy żyć krócej, będziemy mniej sprawni intelektualnie i nie tak szczęśliwi jak moglibyśmy być. Kontakty społeczne to po prostu nasza biologiczna potrzeba – podnoszą naszą odporność psychiczną, a wytworzone przez nas więzi społeczne determinują nasz poziom zadowolenia z życia, zdolności poznawcze oraz odporność na infekcje i choroby przewlekłe.
We wtorek 28 maja 24-ech uczniów naszej szkoły uczestniczyło w wycieczce przedmiotowej do Krakowa. Młodzież szkolna odwiedziła wystawę multimedialną „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”. Jest to pierwsza na świecie wystawa immersyjna pod auspicjami Muzeów Watykańskich. Dzięki innowacyjnej technologii uczestnicy odbyli ekscytującą wyprawę do Rzymu czasów Michała Anioła i włoskiego Renesansu a także do oryginalnych wnętrz Kaplicy Sykstyńskiej. Po tym oszałamiającym, pełnym światła, dźwięku, ekspresji barw, obrazów, kształtów i historii spektaklu grupa przemaszerowała na Rynek aby tam odetchnąć i pokrzepić się ponieważ tego dnia czekał ich jeszcze jeden wysiłek fizyczny i intelektualny. Po południu zaplanowano wizytę w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego i zwiedzanie Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI wieku. Tutaj przewodnik, w sposób niezwykle kompetentny, oprowadził uczniów po ekspozycji prezentującej, poprzez wybitne dzieła z kolekcji, wielość zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły się w Polsce w przeciągu ostatnich 120 lat.
Z pewnością wrażenia tego pięknego, słonecznego, pełnego kultury i sztuki dnia na długo pozostaną w pamięci uczniów.
Wycieczkę zorganizowała i poprowadziła, ze wsparciem mgr Krystyny Pająk - mgr Agata Wajda-Tylek.
Czytaj więcej
Zapewne większość uczestników naszej wycieczki wypowiedziało te słowa widząc krajobraz nad Smreczyńskim stawem.
Końcem kwietnia uczniowie klasy 4TH/I Naszej szkoły w wybrali się na dwudniową wycieczkę do Zakopanego. Nauczyciele: Agata Ropek-Nowak oraz Robert Grajdura chcieli pokazać swoim uczniom jeden z najpiękniejszych regionów Polski – Tatry. Są to jedyne góry w naszym kraju o charakterze alpejskim, o widokach zapierających dech w piersiach. Każdy, kto raz ujrzy te góry, będzie chciał powracać tu bez końca.
Spacer Doliną Kościeliską przy pięknej pogodzie, wizyta w schronisku na hali Ornak, panorama Tatr nad Smreczyńskim stawem to pierwszy dzień wycieczki. Wieczorem bilard, tenis stołowy oraz „piłkarzyki”a potem już tylko długie wieczorne rozmowy z widokiem na Tatry. Podczas wycieczki uczniowie mieli możliwości spaceru oraz zakupu pamiątek na słynnym zakopiańskim deptaku – Krupówkach. Było miło sympatycznie i wesoło.
Czytaj więcej
26 kwietnia w naszej szkole miała miejsce akademia z okazji 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Słowami „Hymnu do miłości ojczyzny” przypomniano nie tylko wartość uchwalonego w 1791 roku aktu prawnego, ale także ponadczasową potrzebę dbania o dobro kraju i godność Polaków.
W tradycję patriotyczną wpisał się również zaprezentowany przez uczniów polonez, tańczony w tradycyjnych strojach sarmackich. Tego dnia nasza szkolna społeczność świętowała podwójną uroczystość, ponieważ był to również dzień zakończenia edukacji przez uczniów klas piątych technikum. Młodsi koledzy pożegnali absolwentów żartobliwym sprawdzianem z lektur oraz życzeniami powodzenia na maturze i w realizacji życiowych zamierzeń. Akademię przygotowali uczniowie klasy 4TG i 4THI pod kierunkiem wychowawczyń: Danuty Lizak-Prażuch i Beaty Kwaśniak, natomiast nad opracowaniem i wykonaniem poloneza czuwały nauczycielki wychowania fizycznego: Lidia Szostak i Anna Rygielska.
Czytaj więcej