Sprawozdanie z wycieczki do Szwecji

b_300_300_16777215_00_images_phocagallery_2019-2020_wycieczka-do-szwecji_przed_Uniwersytetem_Humboldta.jpg9 września 2019 roku uczniowie naszej szkoły  wraz z opiekunami wyruszyli na szkolną zagraniczną wycieczkę. Celem wyprawy była Południowa Szwecja oraz Berlin. Głównym założeniem wyjazdu było  poznawanie południowej Szwecji i Berlina ich tradycji, zabytków kultury, historii, języka, poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego oraz integracja uczniów.

W wycieczce uczestniczyło 39 uczniów z klas IV TI, IV TH, III TEHG oraz II TEHI. Opiekę sprawowało 4 opiekunów.

O godz. 20.17 grupa wyruszyła pociągiem pośpiesznym do Szczecina. Po wyjściu z pociągu udaliśmy się do miejsca spotkania z organizatorem wycieczki, którym była firma UNITY LINE współpracująca z naszą szkołą. Zostaliśmy powitani przez przewodnika wycieczki Pana Piotra Ostrowskiego oraz Pana kierowcę - Piotra Pala. Po wejściu do autokaru wyruszyliśmy do Berlina. W trakcie podróży usłyszeliśmy wiele ciekawych informacji o historii Szczecina i jego zabytkach. Po dotarciu do Berlina zobaczyliśmy słynną wieżę telewizyjną na Alexanderplatz. Spacerując po centrum Berlina zobaczyliśmy m.in. Bramę Brandenburską – najbardziej rozpoznawalną niemiecką budowlę, budynek parlamentu -Reichstag, a w drodze do Berliner Dom najstarszy uniwersytet Humboldtów, założony przez Fryderyka Wilhelma III w 1809 r. Nie ominęliśmy również jednego z największych i najruchliwszych placów w centrum miasta – Potsdamer Platz. O godz. 16.00 wyruszyliśmy w podróż do Świnoujścia, gdzie po odprawie w terminalu promowym zostaliśmy zakwaterowani w kajutach na promie Skania. O godz. 23.00 prom wypłynął z portu do szwedzkiego miasta Ystad, a my zasiedliśmy do kolacji. Po posiłku spotkaliśmy się z menagerem Panem Mariuszem Hertlem, który opowiedział nam o warunkach pracy na promach i zasadach rekrutacji pracowników. O godz. 8.00 wyruszyliśmy autokarem  do Helsingborga. W tym uroczym miasteczku zwiedziliśmy najstarszy i najbardziej centralny plac miasta - Stortorget  przy którym stoi miejski, neogotycki Ratusz oraz barokowy budynek banku. Stąd już blisko mieliśmy do twierdzy Kärnan, która przez ponad siedem wieków broniła dostępu do Helsingborga. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Lund gdzie zobaczyliśmy najstarszą romańską Katedrę ze średniowiecznym zegarem astronomicznym. Tuż obok Katedry podziwialiśmy najstarsze budynki uniwersytetu z 1666 r., który  jest jedną z największych placówek edukacyjnych i badawczych w Szwecji i całej Skandynawii. Spacerując po dziedzińcu przyjrzeliśmy się kamieniom runicznym z epoki Wikingów. Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy zwiedzić  miasto Malmö, jedno z głównych ośrodków gospodarczych i handlowych Szwecji. Zazwyczaj przemysłowe miasta nie kojarzą nam się zbyt dobrze. Malmö jest tutaj wyjątkiem. Zobaczyliśmy   Malmöhus – najstarszy renesansowy zamek w Skandynawii, gdzie mieści się muzeum przyrodnicze i akwarium,  Rådhuset – Ratusz zdobiący miejski rynek Stortorget oraz budynek Turning Torso, który jest najwyższym budynkiem mieszkalnym w Szwecji i stanowi symbol unikatowej architektury nowoczesnej części aglomeracji. Po zakończonym czasie wolnym wyruszyliśmy do Ales Stenar, gdzie tuż nad wodami Bałtyku góruje zagadkowy, tajemniczy, kamienny monument w kształcie łodzi (Krąg Wikingów).Ostatnim punktem wycieczki po południowej Szwecji było zwiedzanie Ystad - niewielkiego miasteczka o średniowiecznych korzeniach, które urzekło nas bajkowym klimatem. Tworzą go wąskie brukowane uliczki, kolorowe domki i budynki z muru pruskiego. Miłośnicy kryminałów dowiedzieli się, że Ystad to przede wszystkim miejsce akcji kultowych książek z serii o inspektorze Wallanderze autorstwa Henninga Mankella. O godz. 21.30 wyruszyliśmy na prom. Tym razem wracaliśmy promem Polonia. O godz. 8.30 ze Świnoujścia wyruszyliśmy  autokarem w drogę powrotną. Pan Piotr opowiedział na wiele ciekawych historii związanych z tym miastem i regionem, np. Świnoujście jest jednym z najatrakcyjniejszych miast polskiego wybrzeża i jedynym miastem w Polsce leżącym na 44  wyspach. Po przyjeździe do Szczecina i krótkim odpoczynku rozpoczęliśmy zwiedzanie tego jakże urokliwego miasta. Spacer rozpoczęliśmy od Wałów Chrobrego zwanych tarasami widokowymi. Wały Chrobrego do 1945 roku były nazywane Tarasami Hakena od nazwiska nadburmistrza, który zlecił ich budowę. Na naszym szlaku turystycznym zobaczyliśmy Wyższą Szkołę Morską, Muzeum Narodowe i Teatr Współczesny oraz Urząd Wojewódzki. Dzięki uprzejmości Pana Piotra Pal mogliśmy poznać historię budynku Urzędu Wojewódzkiego oraz  salę z ekspozycją odlewów dekoracyjnych detali architektonicznych,  wystrój architektoniczny sal konferencyjnych, portale i drzwi ozdobne do byłej hali kasy rządowej, wyszukane zdobienia drzwi, niebanalny kształt wejść do poszczególnych pokojów. Mieliśmy możliwość wejścia na wieżę widokową (86,6 m)  skąd rozciągał się piękny widok na Szczecin. W drodze powrotnej zobaczyliśmy budynek Filharmonii Szczecińskiej okrzyknięty ikoną europejskiej architektury. O godz. 20.00 wyruszyliśmy pociągiem w drogę powrotną do Tarnowa. Pobyt naszych uczniów w Berlinie i miastach południowej Szwecji dostarczył wielu miłych wrażeń i przeżyć. Był niezwykłą przygodą i wspaniałym doświadczeniem, które na zawsze pozostanie w naszych wspomnieniach.

Organizator wycieczki: Urszula Powroźnik

Kierownik wycieczki: Urszula Powroźnik
Opiekunowie wycieczki: Danuta Lizak-Prażuch, Katarzyna Dobrowolska, Katarzyna Potempa